“Hoe het begon”

Bron: De Uitkomst week 15  2016

Joost van der Lee en Tom Jansen kijken na een jaar terug op overlijden van broer en collega Joris, grondlegger van JorPhone in De Rijp

“Hoe het begon”

De Rijp- In 2015 (13 april) overleed Joris van der Lee uit De Rijp. Hij was de grondlegger van het succesvolle JorPhone in De Rijp. Het bedrijf wordt nu gerund door Tom Jansen en broer Joost van der Lee en reparateur Danny de Heer en Walter Klein completeren het team. Joost van der Lee wil het dan ook niet hebben over de ontwikkeling van het bedrijf, maar vertellen hoe het allemaal begon en wat voor lef Joris toonde met zijn vooruitziende blik. Samen met Tom Jansen kijkt hij terug op de geschiedenis van het bedrijf.

Hoe JorPhone begon

(foto 1 Joris van der Lee)  (2. Joost van der Lee en Tom Jansen)  (3. Danny de Heer en Tom Jansen)

“Joris was 16 jaar toen hij ontdekte dat hij de iPhones van provider T-Mobile simlock- vrij kon maken en dus mensen een ander abonnement, eventueel van een andere provider, konden nemen. Hij was hartstikke enthousiast. Weet je wat mooi was? Hij reed met mijn ov-kaart door het hele land. Hij vond het een sport en dat voor een winstmarge van 30 euro. Overal haalde hij de simlock toestellen vandaan en verkocht deze simlock vrij. Zo begon het allemaal.” Joris kreeg de smaak te pakken en verdiepte zich in de iPhone. Joost: “Nu ging Joris kapotte iPhones uitpluizen en bestuderen. Kijken of hij die telefoons ook kon repareren en als hij iets wilde, lukte het ook. Dus was hij één van de eersten in Nederland die een iPhone kon repareren, maar ook meteen zo slim was om gebruik te maken van Marktplaats. Toen was het raak natuurlijk: uit heel Nederland kwamen mensen bij ons thuis.” Joris zei zijn baantje op, ging doordeweeks naar school en werkte elke avond en zaterdag. “Hij kwam tijd tekort en toen wilde hij een volgende stap zetten en eerlijk gezegd had ik daar wel mijn vraagtekens bij. Hij wilde enorm investeren in een website. Dat was echt kostbaar. Ik vroeg of hij het zeker wist en ik weet het nog goed. Joris zei: ‘Dit is een belangrijke stap, ik heb een goede website nodig’. En hij had natuurlijk helemaal gelijk.”

Alles voor de klant

Alles gebeurde op het zolderkamertje in De Rijp. Joris ging naast JorPhone ook HBO Technische Bedrijfskunde studeren. “Veel druk en veel stress. Eens in de zoveel tijd ging ik dan met hem zitten om zijn plannen te bespreken om weer rust te krijgen”, vertelt Joost. “De situatie bij ons thuis was natuurlijk ook apart. Alle klanten kwamen bij ons thuis en dan nam Joris het toestel mee naar boven en zaten mijn moeder en ik in de kamer met al die klanten. En dan vroeg Joris ook nog aan ons of we het netjes wilden houden…. Anders kon hij gewoon boos worden. Zaten wij in de kamer met mensen die allemaal een vooraanstaande baan hadden. iPhones waren toen alleen nog maar betaalbaar voor advocaten, directeuren, zakenlui noem maar op.
We hebben diverse bekende Nederlanders over de vloer gehad. En allemaal waren ze vol bewondering over Joris en gunden hem het succes van zijn bedrijf. Ze vonden het allemaal mooi dat hij zo jong probeerde een eigen zaak op te bouwen.” Eén anekdote weet Joost zich nog als de dag van gister, dat spreekt echt voor Joris. Een klant belde op naar Joris dat zijn oorspeaker kapot was, Joris zei kom maar langs. De klant had een iPhone 4s en Joris ook. Het kapotte onderdeel had Joris helaas niet meer op voorraad. Dus bood hij aan om zijn oorspeaker uit zijn telefoon te halen, zodat de klant weer kon bellen. Hij had echt alles over voor de klant, heel bijzonder.

Succes

Het aantal klanten groeide en groeide. “De zolderkamer was geen optie meer, dat zagen we allemaal. Joris werd daar ongelukkig, veel te veel stress. Zo zijn we terecht gekomen op de locatie waar we nu nog steeds zitten: S. Visserstraat 7 in De Rijp. Mei 2012 was het. Joris fleurde weer op door het nieuwe onderkomen, maar dat duurde niet zolang. Hij had het gewoon veel te druk. Dat vertelde hij ook en dus ben ik op zoek gegaan naar versterking van het team en kwam ik Tom Jansen tegen.” Tom Jansen haakt daarop in: “Ik werd meteen in het diepe gegooid, binnen drie weken moest ik alles leren, want Joris ging op vakantie. Druk dat het was….. Gelukkig hadden mensen veel begrip en ben ik snel veel wijzer geworden. Daar leer je veel van. Joris was wel bereikbaar hoor als je hulp nodig had, maar dat was een hectische periode.” Joost kijkt met weemoed terug op die tijd, maar is ook blij dat het gestarte bedrijf van Joris nog steeds de voorsprong heeft die Joris met zijn vooruitziende blik had genomen. “We repareren nu nog steeds alle smartphones en tablets van de merken Apple, Samsung, Sony, LG enzovoort en iPhones en iPads. We zijn nog steeds 1 van de weinige in Nederland die de iPod Touch kunnen repareren. Klanten (en zelfs andere reparatiebedrijven) komen uit heel Nederland daarvoor naar De Rijp. Uit die periode hebben we nog steeds grote klanten. Verzekeringskantoren, maar ook veel scholen en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan klassen met iPads, al die reparaties worden hier uitgevoerd.” Voorbeeld van de goede naam van JorPhone is bijvoorbeeld te zien op de website waar de reviews (beoordelingen) staan. “Meer dan 300 inmiddels en ons gemiddelde cijfer is een 9.6!Een ongelooflijk cijfer. Te danken aan onze snelheid, service, gebruik maken van originele onderdelen en onze kundigheid. Bovendien zijn we relaxed en rekenen ook niet overal geld voor. Even het stof weghalen zodat de telefoon weer goed oplaadt, zulke kleine dingen doen we gratis.”

Groei

Joost: “JorPhone groeit door. Tom heeft het geflikt en de zaak goed overgenomen. Er zit een enorme positieve energie in het bedrijf en ik ben blij dat ik daarbij betrokken ben (Ik doe zelf het online gedeelte voor JorPhone). Ons bedrijf is uitgebreid met de reparatie van iMacs en MacBooks en we hebben JorService in het leven geroepen. We helpen mensen met het instellen van hun smartphone of tablet, de instelling voor hun mail bijvoorbeeld. (Ook kunnen klanten een persoonlijke training krijgen van een half uur). Je kunt hier terecht met alle merken en als je online een afspraak maakt is je smartphone binnen een half uur klaar en je tablet binnen een uur. Snel, duidelijk, transparant, laagdrempelig en eerlijk, dat zijn onze kernwoorden.”

Tekst en beeld: Ron Weinbrecher

JorPhone.nl
Reparatie Smartphone, Tablet & Mac
S. Visserstraat 7 de Rijp
0299-397149


Artikel in de Uitkomst